Czym jest zaproszenie na ślub?

To pierwsza rzecz dotycząca Waszego ślubu, z którą zetkną się Wasi goście. Najczęściej jest to karta lub zestaw kart, które zawierają najważniejsze informacje o Waszej uroczystości oraz oczywiście prośbę o udział w niej.

Kiedy wysyłamy zaproszenia ślubne?

Najlepiej jest wysłać lub wręczyć zaproszenia najpóźniej 8-10 tygodni przed ślubem. Jeśli nie wysłaliście wcześniej Save the date, a większość gości nie spodziewa się Waszego ślubu, postarajcie się przekazać zaproszenia tak wcześnie, jak to możliwe (3-4 miesiące wcześniej), aby dać gościom czas na zorganizowanie się.

Zwykle około miesiąca przed uroczystością będzie potrzebna zamknięta lista gości w celu zamówienia papeterii na przyjęcie (winietki, menu, plan stołów itp.) oraz ustalenia szczegółów z restauracją czy hotelem. Zakładając, że wręczenie zaproszeń trochę trwa, poczta potrzebuje kilku dni na dostarczenie listów, a goście czasu na odpowiedź, 2 miesiące to doskonały moment na wręczanie zaproszeń.  

Nie bez znaczenia jest również sam proces projektowania i realizowania Waszego zamówienia na zaproszenia. Nawet jeśli zdecydujecie się na wybór jednej z gotowych kolekcji, pewnie będziecie chcieli wprowadzić nawet drobne poprawki do projektu, skonsultować go i dopiero zaakceptować. Jeśli zdecydujecie się na indywidualny projekt proces ten z pewnością będzie dłuższy. Do tego należy doliczyć czas druku i kompletowania zaproszeń oraz wysyłki. Czasem od zamówienia zaproszeń do ich odbioru mija kilka dni, a czasem nawet tygodni. Weźcie to pod uwagę w swoim ślubnym harmonogramie.

Jakie informacje są niezbędne w zaproszeniu?

To co dokładnie umieścicie w treści zaproszenia zależy wyłącznie od Was. Oczywiście nie możecie zapomnieć o kilku najważniejszych informacjach, ale ogólna forma oraz wszelkie szczegóły zależą od Was.

Najważniejsze w treści: zaczynamy od gospodarzy. Tradycyjnie były to rodziny Panny i Pana Młodego. Gospodarze są tymi, którzy zapraszają każdego gościa na uroczystość, więc stawiamy ich na pierwszym miejscu. Obecnie najczęściej stosowana forma to “Anna Kowalska oraz Piotr Nowak wraz z Rodzicami mają zaszczyt zaprosić…”.

Data i godzina ślubu – czas rozpoczęcia ceremonii

Miejsce ślubu – zazwyczaj podajemy nazwę miejsca, adres, a także miasto i województwo (kod pocztowy nie jest konieczny).

I to najważniejsze informacje.

Dodatkowo możecie na zaproszeniu zamieścić:

RSVP (z francuskiego Respondez s’il vous plait) – prośba o potwierdzenie udziału w uroczystości. Zamiast skrótu możecie zamieścić np. zwrot “Prosimy o potwierdzenie przybycia…”. Z przyczyn organizacyjnych warto tu wskazać datę, do której goście udzielą Wam odpowiedzi.

Strój – Opcjonalnie możesz dołączyć kod ubioru (ang. dress code) na dole zaproszenia.

Wiersz/cytat – bardzo osobisty element. Może to być fragment utworu, który Wam się podoba lub który jest Wam po prostu bliski.

Dodatkowe informacje – już w momencie wręczania zaproszenia warto poinformować gości o szczegółach organizacyjnych jak transport czy nocleg, który zapewniacie. Takie informacje możecie umieścić na dodatkowych kartach, dołączanych do głównego zaproszenia.

Możecie również umieścić na dodatkowych kartach mapkę dojazdu do miejsca uroczystości lub program imprezy np. w formie osi czasu. W tej sprawie, skontaktujcie się ze mną – przygotuję coś pięknego.

Kto otrzymuje zaproszenie?

Każdy, kto otrzymał zawiadomienie Save the Date, powinien otrzymać zaproszenie, nawet jeśli już poinformuje, że nie przyjdzie. Możecie również wysłać zaproszenie do osoby, która nie otrzymała wcześniejszej informacji o terminie ślubu. Pamiętaj, aby wysłać osobne zaproszenie do wszystkich osób powyżej 18 roku życia, nawet jeśli mieszkają w tym samym domu.

Podsumowując:


Tu możecie znaleźć najnowsze wzory cartolinowych zaproszeń 😉