Cześć Kochani!

Zaręczyliście się i poszukujecie informacji o ślubnych przygotowaniach? Choć nie przypnę sobie metki specjalistki od organizacji ślubu (robiłam to raz w życiu – pierwszy i wierzę, że ostatni raz planowałam swoje zamążpójście), chętnie pomogę Wam w zaplanowaniu działań dotyczących papeterii ślubnej.

Przyszło mi opublikować ten wpis w wyjątkowym czasie, gdy duża część tegorocznych uroczystości stoi pod znakiem zapytania lub została już przeniesiona na inny termin. Żałuję, że tak wielu z Was zmuszonych zostało do takich decyzji, ale “co nas nie zabije, to nas wzmocni”, więc trzymam za Was kciuki.

Ze zmianą daty wiąże się konieczność poinformowania gości o nowym terminie, w czym przydatne mogą się okazać zwyczaje zapożyczone z innych krajów, jak choćby Save the date, o których poniżej. Może mieć też teraz formułę Change the date lub po prostu zawiadomienia, ale podejdźmy do tematu uniwersalnie 😉

Save the date – co to jest?

Karta Save the date lub zawiadomienie informuje gości o dacie ślubu, dzięki czemu mogą oni zaplanować udział w Waszej uroczystości. Choć w Polsce zwyczaj wysyłania takich kart nie jest jeszcze powszechny, warto go rozważyć szczególnie, jeśli:

– planujecie uroczystość w jednym z “gorących” terminów, jak wakacje, długi weekend, święta lub w środku tygodnia. Goście będą mogli spokojnie zaplanować urlop, który nie pokryje się z Waszym wielkim dniem,

– wielu gości przyjedzie z daleka na Wasz ślub – z innego miasta lub z zagranicy. Pozwoli to im na zaplanowanie podróży, zakup biletów, rezerwację noclegu,

– stoicie przed koniecznością zmiany terminu ślubu.

Save the date to pierwsza rzecz, którą widzi gość. Dobrze zatem już na tym etapie zadbać o styl papeterii, który będzie nawiązywał do dekoracji na ślubie i przyjęciu. Na takiej karcie nie musicie zamieszczać wielu informacji.  Zazwyczaj zawiera ona imiona, datę ślubu i lokalizację uroczystości, tzn. miasto lub kraj, jeśli ślub jest międzynarodowy.

Kiedy wysyłać karty Save the date?

Zalecam wysłanie Save the date 6-9 miesięcy przed ślubem. Im większą odległość mają goście do przebycia, tym wcześniej powinniście je wysłać. Jeśli wszyscy goście będą musieli podróżować za granicę, najlepiej wysłać karty już rok wcześniej, jeśli to możliwe.

Jakie informacje umieścić na Save the date?

Wasze imiona i nazwiska

Datę uroczystości

Jeśli planujecie świętować dłużej niż jeden dzień, to dobry moment, żeby poinformować o tym Waszych gości. Uwzględnijcie cały zakres dat (łącznie z przedślubną kolacją lub poprawinami).

Miejsce ślubu

Adres ślubnej strony internetowej

Coraz bardziej popularne jest zakładanie stron, które zawierają informacje o Waszym ślubie, zdjęcia z przygotowań czy wskazówki dojazdu. Save the date to idealne miejsce do przekazania gościom jej adresu.

Komu wysłać Save the date?

Wszystkim, których planujecie zaprosić na ślub – nawet jeśli już wiecie, że nie mogą przyjść. Jednocześnie  każdy, kto otrzyma Save the date, powinien otrzymać później zaproszenie. Imiona gości, których planujecie zaprosić możecie wpisać bezpośrednio na kartach Save the date lub na kopercie. Pamiętajcie również o dzieciach, jeśli będą Waszymi gośćmi.

Jak wybrać wzór Save the date?

Świetnym pomysłem jest umieszczenie na kartach Waszego zdjęcia z sesji narzeczeńskiej. Możecie również wybrać wzór nawiązujący do stylu papeterii ślubnej i już na początku pokazać gościom, jaki będzie klimat przyjęcia.

Jak to ująć?

Oczywiście najbardziej popularne na świecie sformułowanie to Save the date i choć nie ma dosłownego odpowiednika w języku polskim, możemy na wiele sposobów przekazać gościom tę ważną informację:

– …zawiadamiają o uroczystości

– … pragną poinformować

lub mniej formalnie:

  • Pobieramy się!

– Będzie ślub!

– W końcu to zrobimy!

– Dołączcie do nas!

– Bądźcie z nami w tym ważnym dniu!

Jeśli skorzystacie z takiego mniej formalnego stylu, dodajcie również, że prosicie o rezerwację daty, a zaproszenia wręczycie później.

Save the date w kilku słowach

W cartolinowym sklepie nie ma projektów wyłącznie Save the date. Wybierzcie jeden z wzorów zaproszeń i wspólnie zredagujemy nową treść zawiadomienia.